Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, March 25, 2015

Kek Kurma..Sedap Lembut & Lembap

Assalamualaikum..

Salam Rabu untuk semua pengunjung alam maya ZLC..dah seminggu lebih x bersiaran baru hari ini saya melapangkan sedikit masa yang agak mencemburui saya..cewah berbahasa puitis pulak saya hari nie ekk.  Sebenarnya saya tak berapa sihat minggu nie..almaklum cuaca yang agak tak menentu dengan tahap kepanasan yang melantun2 panasnya badan nie pun x berapa nak sedap siap demam selsema dan bila dah lega selsema batuk pulak menjengah..dalam pada tak berapa sihat tu berjalan tetap berjalan..pantang di ajak..xperlahkan sementara orang nak mengajak saya pergi kalau tak di hari tak berkeja duduk jerlah kat rumah sambil masak2 kan..yer arr jer tu bab masak2 sebabnya saya pun bukannya rajin sangat unless kalau teringin sesuatu tu akan saya usahakan kalau tak makan ajerlah apa2 yang ada dan terhidang... ayat bajet org rajin muahahaha. Asik berceloteh saja saya nanti bosan pulak orang nak dengarkan jom la kita tengok resepi Kek Kurma yang saya buat malam tadi sebenarnya teruja nak buat kek kurma mengunakan acuan silicone bukan silicone payudara tau.. oppsss bahaya tu..jgn dengar cakap saya nie tau.. sebenarnya baru beli acuan di kedai D.I,Y so excited terlebih untuk membaking resepinya pun saya google n ubah suai mana yang patut so memang cantiklah kemenjadian kek ini sangat lembut dan lembap..sesuai untuk bagi makan pada anak2 kecil juga sebab penuh dengan khasiat buah kurma makanan sunnah..

Kek Kurma

Bahan-Bahan:

2 cawan tepung gandum
1 camca teh baking soda
1 cawan kurma - dibuang biji
1 1/2 cawan susu segar
1 cawan minyak masak/minyak jagung
1 1/4 cawan gula perang
1 camca teh esen vanilla

Cara:

1. Ayak tepung gandum bersama baking soda.
2. Susu segar, minyak masak/minyak jagung, kurma, gula perang di blend hingga halus
3. Masukkan bahan2 yang diblend tadi ke dalam mangkuk dan masukkan tepung yang diayak
sedikit demi sedikit dan dikaup balik. Gaul hingga rata serta masukkan juga esen vanilla.
4. Masukkan adunan kek ke dalam acuan yang telah digriskan dengan majerin/butter saya guna acuan silicone dan bakar pada suhu 150' c selama 50 minit atau sehingga kek masak bergantung pada oven masing2. Kalau guna acuan silicone alaskan acuan dengan dulang yang rata untuk senang angkat. Tunggu kek suam dahulu baru terbalikkan, Siap untuk dipotong n hidangkan. Sedap tau kawan2..cubalah.












No comments:

Post a Comment